Het maken van de juiste keuze lijkt soms een hele opgave, maar je zou het wetenschappelijk kunnen benaderen om het jezelf makkelijker te maken. Vraag maar aan bestsellerauteur Daniel H. Pink. Zijn door de New York Times en de Wall Street Journal als bestseller aangemerkte boek When: The Scientific Secrets of Perfect Timing is gebaseerd op een groot aantal onderzoeken.

Daaronder is ook een onderzoek van de Max Planck Society, een voorstaande en onafhankelijke Duitse organisatie voor wetenschappelijk onderzoek. Daarin hebben onderzoekers een specifiek mechanisme in de hersenen geïdentificeerd dat ten grondslag ligt aan het toepassen van opgeslagen kennis op nieuwe situaties waar we een besluit moeten nemen. Simpel gezegd: er zit een mechanisme in ons brein dat uit een kaartenbak van oude kennis put om adequate beslissingen te nemen.

Ook schrijft Pink in zijn boek dat we 35.000 beslissingen of keuzes per dag maken. Meer dan 90 procent van onze beslissingen is waarschijnlijk volkomen triviaal, maar een aantal is beladen met betekenis. Eén van die beslissingen is het kiezen van een nieuwe auto. Een keuze waar je vaak meerdere jaren aan vast zit. Dus dringt de vraag zich op: baseer je deze puur op jezelf of voel je dat collega’s en buren met je meekijken en wil je hun goedkeuring?

Pink: “We beschouwen tijdelijke problemen als problemen van de tweede orde of derde orde, maar dat zijn ze niet. We kunnen kleine veranderingen aanbrengen om ons leven een beetje beter te maken.”

Eén tip die Pink zijn lezers meegeeft is dat het tijdstip van de dag de kwaliteit van de besluitvorming met wel 20 procent kan beïnvloeden. Dus ook de aloude wijsheid ‘neem nooit ‘s nachts een belangrijke beslissing’ gaat op. “Wacht tot de volgende dag en je denkt er vaak heel, heel anders over.”

Onderscheidend vermogen

Als je regelmatig door onze pagina’s scrolt, is er een grote kans dat je veel waarde hecht aan je eigen koers. Je houdt van technologie, bent nieuwsgierig en wel in voor iets dat uitgesproken is.

Als je de mogelijkheid hebt om een leaseauto uit te kiezen, waar leg je dan de nadruk op? Wat geeft een signaal af van succes, maar zie je ook niet om de vijf auto’s op de parkeerplaats staan? In het beste geval is een auto een extensie van jezelf. Toch kan dat een uitdaging zijn als het gaat om een zakelijke leaseauto. Of het nu draait om het leasebudget, de bijtellingscategorie of de almaar veranderende overheidsregels.

Thomas Ingenlath, CEO van automerk Polestar vindt dat we nooit de romantiek van de auto uit het oog mogen verliezen. “Een auto is een zeer emotioneel product en moet dus veel meer zijn dan een bruikbare computer op wielen”, aldus Ingenlath. “Mensen die van auto’s houden, kunnen daarom goed bij ons terecht. En mensen die van moderne elektrische auto’s houden ook.”

Volgens de CEO zien we dit terug in de vernieuwde Polestar 2. “We kiezen voor een uitgesproken beleid dat primair focust op duurzaamheid, design en technologie. Onze klanten weten wat ze willen en leveren op geen van die drie vlakken in,” vult Ingenlath aan.

Onorthodox

Polestar slaagt hierin met de nieuwe Polestar 2. Met het onderscheidende en minimalistische design is het een indrukwekkende verschijning. Eén van de opvallende kenmerken aan de achterkant van het voertuig zijn de gebeeldhouwde achterlichten, die niet alleen de zichtbaarheid verbeteren, maar de auto ook een aparte en herkenbare look geven.

Duurzaamheid vind je naast de elektrische aandrijving ook terug in het interieur, waar Polestar uitsluitend met duurzame materialen werkt. Zonder ook maar iets aan comfort in te leveren. Zo is het leer traceerbaar, chroomvrij en voldoet het aan strenge normen voor dierenwelzijn. Maar ook de stoffen bekleding is 100 procent veganistisch, vuil- en waterafstotend. Met maximaal 1 procent chemische weekmakers in plaats van de gebruikelijke 45 procent.

Vanbinnen zijn naast de standaard ingebouwde apps van Google nu ook de Apple CarPlay-functies uitgebreid en is YouTube geïntegreerd, zodat je ontspannen een video kunt kijken tijdens het snelladen. De rijveiligheid wordt gewaarborgd door de sensoren, camera’s en rijhulpsystemen van Polestars SmartZone-technologie.

Qua techniek is de Polestar 2 vanaf nu standaard achterwielaangedreven, een groot voordeel voor liefhebbers van sportief rijgedrag. Daarnaast zorgt het vernieuwde accupakket niet alleen voor een actieradius van maximaal 654 kilometer, maar laadt de Polestar 2 ook sneller op. De Long range kan je opladen met een laadsnelheid van 205 kW (voorheen 155 kW) en de Standard range tot 135 kW.

Een auto die aansluit bij waar Polestar voor staat. Niet voor niets omschrijft het automerk de Polestar 2 als ‘de uitgesproken keuze’. Waarop CEO Ingenlath aanvult: “Onze auto’s zullen laten zien dat er nieuwe, opwindende manieren zijn om je ziel tot uitdrukking te brengen.”

De Polestar 2 rijd je al vanaf 282 euro netto bijtelling per maand. Ontdek de vernieuwde Polestar 2 hier.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Polestar.